Competence Center Coach - Analyse en Projectmanagement - Gert Spruyt
Nieuws

Competence Center Coach Analyse & projectmanagement: Gert Spruyt

30 juni 2021

Wie is Gert?

Ik ben Gert Spruyt, een analist die graag de puntjes op de i zet. Ik ben een go-getter die er voor zorgt dat het werk gedaan geraakt en ik vind het niet erg om zaken in vraag te stellen en alles zo holistisch mogelijk te bekijken. Wat dragen bepaalde dingen mee aan het geheel? Kunnen we bepaalde processen op een andere manier uitvoeren? Waar kunnen we verbeteren? Ik neem daar graag een leidende rol in. Niet om mijn eigen wil door te drijven maar eerder omdat ik graag met andere mensen spar en zo tot betere ideeën kom. Ik merk dat veel zaken sneller en beter gaan wanneer ik een klankbord heb. Waar ik vooral voor sta binnen analyse en projectmanagement is dat mensen niet ontwerpen wat de klant vraagt, maar wel ontwerpen wat de klant nodig heeft. Dat is vaak niet hetzelfde. Het is gemakkelijker om het van de eerste keer juist te doen en daar de nodige feedback van te krijgen dan dat je assumpties gaat maken om achteraf alles te moeten aanpassen. Ik probeer dat zoveel mogelijk aan de man te brengen binnen het competence center en structureer de opleidingen er ook naar. Niet zozeer om de certificaten te behalen maar ook om die visie mee te krijgen. Die gedachtegang leer je niet vanzelf. Ik merk dat bij heel veel bedrijven wordt geapprecieerd. 

 

Hoe ben je terecht gekomen waar je nu staat?

Ik ben helemaal niet gestart als functioneel analist. Al heel mijn leven had ik al interesse in IT. Vanaf de Commodore Plus/4 tot nu. Zonder echt te weten wat ik wou doen wou ik toch aan de slag in de IT sector. Ik besloot aan de Hogeschool een opleiding informatica aan te gaan. Daarin lag de focus heel sterk op programmeren. Hoewel ik wel kon programmeren zag ik mezelf dat niet eeuwig doen. Ik had het beeld dat een programmeur naar de klant gaat. That’s it. Daar zijn geen analisten, geen project managers, geen UXers of testers bij betrokken. Ik wist zelfs helemaal niet dat dat bestond. Omwille van verschillende redenen heb ik de opleiding uiteindelijk niet afgemaakt en ben ik beginnen werken. Gaandeweg merkte ik dat ik ideeën kreeg om processen te verbeteren en op mijn eerste jobs slaagde ik er ook in om mensen te overtuigen deze ideeën te verwezenlijken. Hoe meer ik daarover opzocht en nadacht, hoe meer ik uitkwam op analyse. Ik ben beginnen solliciteren voor vacatures als functioneel analist. Dat was niet zo gemakkelijk. Ik had al meer dan een aantal sollicitaties achter de rug toen ik uiteindelijk bij UniPartners terecht kwam. De gesprekken bij UniPartners verliepen heel vlot en tot groot jolijt mocht ik met grote passie van mijn hobby mijn beroep maken. Al snel kon ik op eerste project starten, bijleren en groeien. De belangrijkste input voor de ontwikkeling van software is uiteindelijk de eindgebruiker. Daar werd weinig mee gecommuniceerd. Er werd software ontwikkeld omdat analisten de volgende stappen hadden uitgestippeld terwijl ik meer toenadering en contact zocht met de SME’s en SPOCs binnen die groepen. Dat heeft op korte tijd succes gekend en deed me inzien dat een nauwere samenwerking tussen de mensen die er echt mee moeten werken veel betere resultaten oplevert.

Ik zie consultants, zeker die van UniPartners, als mensen die echt actief meedenken en een bijdrage leveren aan een project

Is dat waar de softskills volgens jou van pas komen?

Zeker. Er moet ergens een verschil gemaakt worden. Veel bedrijven zien consultants nog altijd als mensen die tijdelijk het werk komen verlichten. Ik zie consultants, zeker die van UniPartners, als mensen die echt actief meedenken en wel degelijk een bijdrage leveren aan een project. 

 

Wat maakt dat je voor een extra rol als competence center coach hebt gekozen?

Toen de vorige competence center coach voor APM een andere uitdaging aanging werd de vraag, tijdens mijn halfjaarlijks functioneringsgesprek, aan mij gesteld om coceco te worden. Ik geef toe dat ik een beetje verrast was omdat het nog niet in mij was opgekomen. Had iemand me de vraag gesteld: “Waar zie je jezelf binnen 5 jaar?” dan had deze positie toen niet in die lijst gestaan. Ik wist ook niet helemaal wat de toekomst zou brengen maar de directie en de coceco zagen daar wel het potentieel in.

 

Wat heeft je overhaald om die stap te zetten?

Enerzijds de betrokkenheid met UniPartners. Het was bij mijn eerste job als consultant moeilijk om buiten de jaarlijkse events contacten te leggen met collega’s. Ik heb bij mijn job als coceco meer contact met de medewerkers van UniPartners dan de gemiddelde consultant. Bij de maandelijkse cocecomeetings loop ik altijd wel langs de verschillende medewerkers om een praatje te slaan. Er heerst een zekere bedrijfscultuur binnen UniPartners die je binnen consultancy minder ervaart en het is fijn om dat ook mee te beleven als coceco. Anderzijds is er ook de uitdaging van het vormgeven van het opleidingsaanbod. Vanuit mijn eigen ervaringen probeer ik ook tijdens de opleidingen met de examinators af te stemmen om zoveel mogelijk Agile of ITIL principes mee in de leerstof te verwerken. 

Eensgezinde mensen die elkaar een ondersteunend net bieden

Hoe zou jij een competence center omschrijven?

Een groep eensgezinde mensen die elkaar een ondersteunend net bieden. Wanneer je als consultant een specifieke vraag hebt over je project kan je daarvoor in je netwerk bij UniPartners terecht. Dat zijn mensen die uiteindelijk soortgelijke jobs uitoefenen en misschien wel ervaringen hebben die je op weg kunnen helpen. Dat gaat dikwijls over specifieke vragen waarvan het antwoord niet zomaar kan gegoogeld worden. Die competence centers hoeven ook niet te sterk afgebakend te zijn. Er is geen reden waarom iemand van APM of Finance niet bij DEV terecht kan uit interesse voor zaken als scripting of Python bijvoorbeeld. Omgekeerd ook. Er zijn ongetwijfeld wel developers die nut hebben aan opleidingen projectmanagement, scrum of ITIL. Ik bekijk het eerder als verschillende interessegebieden die elkaar kunnen aanvullen in plaats van afgebakende groepjes. Zo kan een vraag binnen APM mogelijk opgelost worden door iemand van DEV of SYS.

 

Wat is volgens jou de grootste uitdaging om een competence center aan te sturen?

De mensen geëngageerd houden binnen UniPartners zelf. De laatste tijd merk ik dat mensen die geëngageerd waren binnen de competence centers het bedrijf verlaten. Het is moeilijk om daarop in te spelen maar als we daar iets aan kunnen doen zou dat de werking van de competence centers een stuk vergemakkelijken.

 

Heb je daar in 2020, toch wel een bijzonder jaar, een evolutie in gezien?

APM is een kleine maar hechte groep dus het knaagt dan ook wanneer we door de omstandigheden geen evenementen kunnen organiseren. We hebben allemaal wel Teams waar we elkaar kunnen contacteren, al heeft of gebruikt niet iedereen een Teams account. We gaan dus wel ergens een platform moeten zoeken waarop collega’s elkaar kunnen vinden. Er zijn er duizend en een, we moeten gewoon de mensen betrokken krijgen.

Ik heb nog nergens anders meegemaakt dat mensen zo aanspreekbaar zijn als bij UniPartners

Wat heeft je het voorbije jaar trots gemaakt?

Dat iedereen heel bereid is om te luisteren en contact te hebben. Ik heb nog nergens anders meegemaakt dat mensen zo aanspreekbaar zijn als bij UniPartners. Ondanks hectische agenda’s wordt er echt tijd voor je vrijgemaakt. Ook het feit dat consultants mee inspraak hebben over de projectkeuze is vrij opmerkelijk. Dat is het afgelopen jaar zeker niet gemakkelijk geweest is maar UniPartners biedt je liever een project aan dat je graag doet dan een project dat nu in de aanbieding is waar je onmiddellijk kan starten. Het toont des te meer aan dat de mens hier eerst staat in plaats van het bedrijf. Dat is volgens mij wel zeldzaam binnen de consultancywereld.

 

Kennis, ervaring en maturiteit

Toen ik bij UniPartners van start ging had ik wel een zekere kennis, ik had een beetje ervaring, maar ik had vooral die maturiteit om door te zetten en mezelf ervoor in te zetten. Dat is iets wat ik heel hoog in het vaandel draag. Ik werk veel liever samen met iemand die op project zit om bij te leren maar wel de nodige maturiteit aan boord heeft, dan met iemand die heel veel kennis en ervaring heeft maar zich onprofessioneel gedraagt op project. Van die drie kernwaarden denk ik dat maturiteit ons het meeste siert. Ik heb het dan over alle collega’s bij UniPartners.

 

Welke gouden raad zou je iemand die bij UniPartners start meegeven?

Blijf vooral bijleren. Als consultant zal je merken dat er op bepaalde sleutelmomenten beslissingen moeten worden genomen. Wanneer je op dat moment een goed gestaafde beslissing kan maken die het verschil maakt ga je daar niet enkel veel voldoening uit halen. Je zal ook merken dat het beeld dat mensen van je hebben zal veranderen en dat er mogelijks deuren voor je zullen openen die voorheen gesloten waren. Hoe meer je weet, hoe meer mogelijkheden je kan creëren.

Nieuws Volg de ontwikkelingen in het veld op de voet
Werken bij UniPartners - Kristof Claessens

28 juli 2021

Werken bij UniPartners - Kristof Claessens

Kristof kennen jullie als onze in huis communicatie en marketing specialist.

Lees het artikel
Alle artikelen