Werken bij UniPartners - Kristof Claessens
Nieuws

Werken bij UniPartners - Kristof Claessens

28 juli 2021

Kristof kennen jullie als onze in huis communicatie en marketing specialist.

Wie is Kristof? Hoe staat hij in het leven? Hoe vertaalt zich dat in zijn job bij UniPartners? Ik werk geruime tijd nauw samen met Kristof bij UniPartners. Met dit gesprek leerde ik hem nog beter kennen. 

 

Hoe sta je in het leven, Kristof?

Op zich ben ik niet zo bezig met zelfreflectie. Ik sta vooral met een open blik in het leven. Ik verken graag de wereld, letterlijk én figuurlijk.

Misschien komt dat wel door mijn roots, mijn multiculturele achtergrond. Zo ben ik zoon van een Filipijnse moeder en Belgische vader. Toeval of niet, ook bij mijn vrouw stroomt er gemengd bloed door de aderen. Haar moeder is Zweeds. Haar stiefvader Grieks en haar vader Zuid-Afrikaans. Ik voel me gezegend dat ik met de verschillende roots ook verschillende culturen heb mogen ontdekken. Op vakantie gaan in Kaapstad bij de familie betekent daar volop leven tussen de plaatselijke bevolking; hun cultuur en way of living ten volle ontdekken.

De wereld ontdekken door nog meer te reizen staat zeker op mijn bucketlist. Vooral de specifieke natuur van bepaalde regio’s zoals IJsland, Australië, Nieuw-Zeeland of Hawaï trekken me aan. De natuur is zo machtig en schoon… het maakt me klein en heel gelukkig.

De wereld figuurlijk ontdekken doe ik door met een open mind naar dingen te kijken. Ik hou van een positieve mindset. Problemen bekijk ik liever als opportuniteiten. Als je dat zo benadert dan vind je ook sneller oplossingen.

 

Waar heb je een hekel aan?

Aan het woord ‘hekel’, dat neem ik liever niet in mijn mond. Je bereikt veel meer als je de positieve kant benadert. Bijvoorbeeld iemand die kortzichtig of haatdragend is, die probeer ik te begrijpen in plaats van te vermijden.

 

Wat is nog belangrijk in je leven?

Ik kan niet zonder muziek. Liefst de hele dag door. Het is als het ware mijn energiebron. Ik hou dan ook van verschillende genres, met een lichte voorkeur voor muziek uit de 80's.
Momenteel zet ik vaak Better Together van Jack Johnson op. Het geeft meteen een zomerse vibe. Het perfect lied ook voor een roadtrip in Zuid-Afrika.
Wat mij ook een energieboost geeft is een goeie daad stellen. Ook al gaat het over iets klein. ‘Random acts of kindness’, zo benoemt Simon Sinek het.

 

Simon Sinek. Is dat jouw persoonlijke hero of heb je iemand waarnaar je opkijkt?

Simon Sinek inspireert me zeker. Om nu te spreken over held of super hero… dat verandert met de fasen in je leven denk ik. Waar ik vroeger misschien brandweer of superman had gezegd, kijk ik nu vooral op naar mensen die beslissen om hun leven een andere, nieuwe wending te geven. Die van de ene dag op de andere kiezen om hun vertrouwde omgeving, netwerk, job, cultuur of taal achter te laten. Dat vraagt durf en lef. Daar heb je supporters voor nodig, mensen die je daarin steunen.

Dat heb ik zelf ervaren toen ik zelf op professioneel vlak voor een nieuw pad koos. Ik ben initieel afgestudeerd in automechanica. Met een passie voor wagens sleutelde ik van jongs af aan graag aan auto’s. Zo kocht ik op mijn 17e mijn eerste auto, een Porsche 924, een oldtimer die ik zelf oplapte. Naast de passie voor wagens heb ik ook passie voor marketing. Daardoor besliste ik om na mijn werkuren te investeren in een avondschool opleiding in marketing. Deze uitdaging had ik wellicht nooit aangegaan als ik de steun niet had van mijn partner.

 

Wat was je drijfveer om marketing te gaan studeren en uiteindelijk van job te veranderen?

Vrijheid en creativiteit. Dat zijn twee voorwaarden die heel belangrijk voor me zijn. Ik floreer wanneer ik vrij en creatief mijn werk kan invullen om tot de beste resultaten te komen.
Those who do not move, do not notice their chains

Waarheid als een koe als je het mij vraagt. Als je niet probeert dan ga je niet vooruit, dan sta je stil of ga je zelfs achteruit. Ik beweeg graag in mijn job, in mijn leven. Dingen doen en uitproberen leidt tot groei. Zo ben ik gegroeid van sleutelen aan wagens naar marketing campagnes opzetten. Iets totaal anders.

 

Wat maakt dat je gekozen hebt voor UniPartners?

Ik ben na mijn werk als garagist met mijn marketingdiploma op zak gestart als voltijds digital marketeer in een agency. Je leert daar enorm veel bij op korte tijd, maar het gaat er ook heel chaotisch aan toe. Het was voor een junior als ik best wel wat overweldigend en moeilijk om er focus te houden. Dat heb ik wel nodig: focus. Daarom koos ik er na een tijd voor om mijn kennis en expertise in house bij 1 opdrachtgever toe te passen.

De vacature van UniPartners viel me meteen op. Ze was ‘anders’ opgesteld dan de andere vacatures. Een checklist die ik punt na punt kon afvinken en op de eindvraag ‘zeg je volmondig ja?’ was ik overtuigd om er voor te gaan. De match zat van in begin goed.

Solliciteren bij UniPartners was een ervaring apart. Het gebouw alleen al heeft een magisch effect, atypisch dan een doorsnee kantoor. Als de muren konden spreken… wat zouden ze me dan vertellen? Ik vraag het me nog steeds af. Ook de gesprekspartners stelden me van bij de start op mijn gemak. De menselijke sfeer die er hangt is heel uitnodigend.

 

Hoe omschrijf je naar anderen je job bij UniPartners?

De korte versie is “de vrijheid en creativiteit om UniPartners te helpen om hun doelstellingen te behalen met communicatie en marketing.”

 

Wat drijft je vooral als marketeer?

Data onder andere. Ik ben analytisch ingesteld en cijfers leiden mij naar het beste resultaat. Daarom vind ik het zo belangrijk om campagnes goed op te volgen en bij te sturen op basis van data analyse.

 

Wat zijn de grootste uitdagingen in je job bij UniPartners?

Mijn job is heel divers. Verschillende pijlers binnen de groep vragen mijn ondersteuning. RACS vormgeven en op de juiste manier vermarkten, daar ligt momenteel mijn grootste uitdaging.
Daarnaast zie ik het als een opportuniteit om meer vrouwen in de IT wereld te verwelkomen. Zoals ik bij mijn partner ervaar, zien ze vaak sneller de bigger picture. Inzetten op inclusiviteit vind ik belangrijk.

 

Waar haal je vooral voldoening uit?

Wanneer de concurrenten naar UniPartners kijken. Niet dat ik mijn focus richt op concurrentie, integendeel. Maar het voelt wel erg goed als ik merk dat de concurrentie zich gechallenged voelt. Het geeft sowieso een kick als een campagne betere resultaten oplevert en daarmee de verwachting overstijgt. Ik moet toegeven dat ik graag gewaardeerd word voor het werk dat ik verricht.

Naast een waarderende en motiverende omgeving ben ik ook blij dat ik bij UniPartners de vrijheid en het vertrouwen krijg om mijn werk zelf in te delen. Ik hecht veel belang aan een goede balans tussen mijn werk en privé. Daarom houd ik me liefst – ook nu in deze periode van telewerk – aan de normale werkuren. Ik structureer mijn week met vaste recurrente werkblokken. Zo start ik de week telkens met de evaluatie en optimalisatie van de lopende online campagnes en boek ik op vrijdag telkens een creatieve blok om content te creëren of inspiratie op te doen.

De 3 andere weekdagen worden gevuld met ondersteuning van de pijlers, het uitvoeren van ad hoc opdrachten of het uitwerken van nieuwe ideeën. Een vaste overleg- en sparmeeting met Myriam staat wekelijks dinsdag op het menu.

Mijn open geest en kameleongehalte helpen mij vooruit in deze job en zorgen ervoor dat ik maximaal bijdraag aan het groter geheel van de group: IT, Finance & software. Ik mag er voor zorgen dat UniPartners het podium krijgt wat het verdient! Hoe nice is dat?

 

Waar ben je zelf het meest enthousiast en trots over als je terugblikt op de voorbije 2 jaar bij UniPartners?

Ik ben vooral enthousiast om voor een menselijk bedrijf als UniPartners te werken.

Er zijn al heel wat mooie momenten geweest. Maar vooral van deze word ik nog steeds warm als ik er aan terugdenk. Op de beurs Techorama was er als het ware soms een opstropping aan onze stand omdat er een code kon gekraakt worden. Het thema dat we uitwerkten was heel eenvoudig, goedkoop en toch een schot in de roos bij veel IT’ers!

Of dat moment dat ik UniPartners op Stubru mocht vertegenwoordigen aan de hand van onze top 3 songs, wat een ervaring!

 

Wat zie jij als de grootste verandering naar aanleiding van corona en hoe ga je ermee om?

Als er één belangrijke levensles ons gegeven is, is dat je je gezondheid niet voorwaardelijk mag nemen. Ondanks ik graag de wereld ontdek, kies ik er nu voor om thuis te blijven en voorzichtig te zijn. Gelukkig hebben we heel wat te danken aan technologie en wetenschap. Zij hebben gezorgd voor ‘snelle’ oplossingen. Ik heb enorm veel vertrouwen in de wetenschap. Ook hier speelt data een cruciale rol.

 

Hoe beleef jij of vul jij de waarden van UniPartners in?

Kennis is vanzelfsprekend. Ik kan een project doen op basis van de kennis die ik heb of die ik verder mag ontwikkelen. Levenslang leren is voor mij key. Zo wil ik naast communicatie en marketing mijn kennis in projectmanagement vergroten, om performanter en efficiënter tot resultaten te komen.

Door ervaring op te doen, leer ik bij. Ervaring geeft me als het ware toegang tot andere ervaringen. Als ik het met een metafoor mag vergelijken: ervaringen maken de bouwstenen uit; kennis is het cement die de bouwstenen bij elkaar houdt.

Maturiteit? Deze derde waarde van UniPartners vind ik persoonlijk de minst evidente om betekenis aan te geven. Voor mij staat dit voor ‘hoe je kijkt’. Maturiteit is de leidraad om de ‘bigger picture’ te zien. Het behoedt me om mijn hoofd te stoten aan kleine obstakels. Een stap achteruit zetten of je in iemands schoenen zetten om iets beter te begrijpen, dat vraagt maturiteit.

In mijn eerste marketingervaring in een agency beleefde ik soms als een ware een cultuurshock. Er was een generatiekloof tussen de jonge snaken die er startten en ik. Nu, bij UniPartners kijken ze naar mij als de ‘jonge snaak’. Samenwerken vanuit verschillende brillen en ervaringen heeft me veel geleerd, wat me nu vooruithelpt in de samenwerking bij UniPartners.

 

Als je morgen één ding kon kiezen om de wereld te veranderen, wat zou dat zijn?

Mag ik er 2 kiezen? Ik zou super graag een polyglot zijn op vlak van talen en in het bespelen van muziekinstrumenten. Dat eerste zou me helpen bij het beter leren begrijpen van andere culturen en mensen, het andere in teken van mijn passie voor muziek. Ik heb thuis 3 gitaren liggen. Wat zou het leuk zijn als ik daarop zonder moeite mooie deuntjes zou kunnen spelen.

 

Beluister hieronder enkele playlists die Kristof op kantoor deelde met zijn collega’s op vrijdagen.

UniPartners Spotifylijst - Rainy DaysUniPartners Spotifylijst - hittegolfUniPartners Spotifylijst - 90'sUniPartners Spotifylijst - freaky fridayUniPartners Spotifylijst - fauwte leisd

Nieuws Volg de ontwikkelingen in het veld op de voet
Werken bij UniPartners - Kristof Claessens

28 juli 2021

Werken bij UniPartners - Kristof Claessens

Kristof kennen jullie als onze in huis communicatie en marketing specialist.

Lees het artikel
Alle artikelen