Learning & Developing

Werken aan ontwikkeling van je bedrijf start bij de ontwikkeling van je medewerkers.

do, 07/30/2020 - 09:29

Bij UniPartners hebben we van bij de start sterk ingezet op Learning & Developing (L&D). Zo bouwden we competence centers uit waarin onze medewerkers maximaal begeleid worden in de verdere ontwikkeling van hun specifieke kennis en expertise. We zijn er sterk van overtuigd dat het certificeren van werknemers een manier is om het verschil te maken ten opzichte van de rest van de markt. Hierdoor zijn onze competence centers sterk gegroeid en werd het aanbod beperkt zodat het mogelijk werd om opleidingen aan grotere groepen te geven.

Certificering

We bieden in de competence centers gecertificeerde opleidingen aan die nodig zijn om veerkrachtig te kunnen blijven inspelen op de noden van de markt. De coaches van de competence centers, die zelf dagelijks in de praktijk staan, bepalen in samenspraak met de collega’s de interne opleidingen. Hierbij wordt er gekozen voor gastsprekers die les komen geven vanuit de praktijk en best practices delen. We stellen ook verschillende online platformen ter beschikking zodat onze collega’s thuis opleidingen kunnen volgen op eigen tempo en kunnen oefenen voor het behalen van een bepaald certificaat.

Dynamische leerdoelen

In de IT sector, waarin technologie niet stilstaat, is het belangrijk om bij te blijven en dus constant bij te leren. Up-to-date blijven betekent leerdoelen bijsturen in functie van technische evoluties en noden op de markt.Nieuwe versies van een bepaalde software zijn gebaseerd op de vorige, terwijl analyse en project management veel stabielere vakgebieden zijn. We zetten niet alleen in op hard skills: in ons bedrijf hechten we ook veel belang aan het ontwikkelen van de soft skills, zoals welzijn, verbindende communicatie, conflict handling etc. Remote working is ondertussen een belangrijk onderwerp waarmee we met L&D ook verder aan de slag gaan.

 

Het boeiende aan L&D is dat je bijdraagt aan de ontwikkeling van ieder individu. Dat is cruciaal omdat zo alle consultants wendbaar en weerbaar blijven in een veeleisende maatschappij. Voor ons is het ook belangrijk omdat ze op die manier gemakkelijk inzetbaar blijven voor een breed scala aan diverse projecten. Een duidelijke win-win situatie.

 

Bewustzijn stimuleren

We stimuleren onze medewerkers in hun groei. Ze krijgen de kans om aan de interne opleidingen deel te nemen, maar kunnen ook andere opleidingen voorstellen. Elke groeipad is namelijk anders. In sommige levensfases is het voor medewerkers niet het juiste moment om te studeren (net gebouwd of kleine kinderen), en daar is zeker begrip voor. We maken de opleidingen niet verplicht, maar waken erover dat de kennis op peil blijft. Enkel zo kunnen we er voor zorgen dat al onze consultants meerwaarde blijven bieden. Onze klanten verwachten immers maturiteit, kennis en expertise. We willen onze medewerkers helpen om een sterk cv uit te bouwen zodat hun kansen op de arbeidsmarkt toenemen.

Vertrouwen centraal

Binnen onze L&D-aanpak is het steeds de uitdaging geweest om de juiste leerformule aan te bieden. De meeste interne opleidingen worden ’s avonds georganiseerd in de opleidingslokalen van onze hoofdzetel. De fysieke aanwezigheid maakt de betrokkenheid groter, de interacties met de collega’s verhogen de leerimpact. Er zijn echter ook minpunten: de extra verplaatsing door het drukke verkeer en de extra energie die een opleiding na een werkdag vraagt.

Daardoor werd er gezocht naar andere formules. Zo werden er al pogingen ondernomen om opleidingen live te streamen. Op die manier konden medewerkers van thuis uit meevolgen. De realiteit bleek anders: het live online volgen werd nauwelijks gedaan waardoor de return on investment uit bleef. Bovendien misten we daardoor de meerwaarde van het sociale contact. De classroom trainingen werden in de lockdown periode allemaal geannuleerd. Meer dan ooit is het voor ons een uitdaging om een goede formule te vinden die zowel voldoet aan de individuele noden alsook de verbinding tussen de collega’s bevordert. Online opleidingen of de combinatie tussen online en offline trainingen zullen wellicht meer de toekomst worden. Net zoals onze medewerkers het remote werken goed hebben aangepakt, hebben we er het volste vertrouwen in dat ook online opleidingen ten volle benut zullen worden.

Vertalen naar de praktijk

Een opleiding wordt als effectief beschouwd wanneer werknemers de sessie volgen en daarna gaan toepassen in de praktijk. Wanneer je bijvoorbeeld een cursus Excel volgt, maar dit niet kort na de cursus gaat toepassen, dan vergeet je zo’n dingen. Toepassing is nodig om vaardigheden in de vingers te krijgen. Om de impact van onze opleidingen te meten,wordt er steeds een feedbackmoment met de deelnemers ingepland. Elk jaar bespreken we met elk van onze medewerkers hun individuele groeipad. Waar staan ze? Waarin zijn ze gegroeid? Wat willen ze nog bijleren?

Werken aan de ontwikkeling van je bedrijf start bij het ontwikkelen van je medewerkers.

Nieuws Volg de ontwikkelingen in het veld op de voet
Blog Complimenten

Complimenten Geven en Ontvangen: Tips voor een positieve werkomgeving! 

Complimenten geven en ontvangen kunnen krachtig

Lees dit artikel
Van Voornemens naar Gewoontes

Van Voornemens naar Gewoontes

In het begin van het jaar, wanneer de klok midd

Lees dit artikel
Alle artikelen